Na Váté písky

DSC_0178
Zveřejneno:
Upraveno:

Národní přírodní památka Váté písky

Rozkládá se v délce 5,5 km po obou stranách železniční trati mezi Rohatcem a Bzencem-Přívozem.

Příběh písku a borovic

PÍSKY Z DOBY LEDOVÉ

Původně bezlesé travnaté území bylo před 9 – 12 tisíci lety, na konci doby ledové, postupně pokryto písky, které sem byly naváty silnými větry z teras nedaleké řeky Moravy. Vytvořily se tak 10 až 30 metrů silné nánosy písku.

Z DOUBRAVY MORAVSKÁ SAHARA

Přes nehostinné půdní podmínky vznikl na píscích porost dubových lesů. Během 18. století lidé kácením lesů a následnou pastvou písek uvolnili, písečné duny se rozšiřovaly a docházelo k písečným bouřím. Místu se tak mezi lidmi začalo říkat Moravská Sahara.

VE STÍNU BRAMBOR

Velkovévoda Vilém II. nechal v roce 1823 provést odhad bzeneckého panství, které později koupil pro svou manželku hraběnku Reichenbachovou. Odhad provedl německý lesník Jan Bedřich Bechtel, který se na panství po jeho zakoupení stal nadlesním. 

Jeho zásluhou došlo k obnově zpustošených bzeneckých lesů, kdy od roku 1825 začal pusté písčiny vhodně osazovat borovicemi. Přes počáteční nezdary se dobře osvědčila metoda polaření – využívání lesní půdy k pěstování zemědělských plodin. Spolu se sazenicemi borovic byly pěstovány i brambory, čímž se zlepšila kvalita půdy a také podmínky pro další růst borovic. Díky jeho rozvážné a vytrvalé práci se během 25 let podařilo obnovit lesy na ploše 3.377 ha a vylepšit je na ploše 4.751 ha.

POLOPOUŠŤ MEZI BOROVÝMI LESY

K uchování dnešního pásu nezalesněných písčin došlo z ryze praktických důvodů. Po obou stranách železniční trati z Vídně do Krakova se muselo v minulosti udržovat protipožární pásmo, aby jiskry z projíždějících parních lokomotiv nezpůsobovaly požáry.

Do dnešních dnů se tak dochovalo unikátní místo, které bylo v roce 1992 vyhlášeno národní přírodní památkou s názvem Váté písky a bylo zařazeno mezi evropsky významné lokality.

Co je dobré vědět před cestou

  • NEFUNKČNÍ NAUČNÁ STEZKA – bohužel musíme konstatovat, že naučná stezka Lesů ČR čeká již několik let na obnovu (k červenci 2024 ji tvoří 3 panely z 6 původních, text je na stávajících panelech poškozen, mapa na prvním panelu chybně zobrazuje odbočení z asfaltové cesty).
  • AKTIVNÍ TĚŽBA PÍSKU – stále více se cestuje za účelem pořízení hezkých fotografií. Je fér říct, že fotografie „Moravské Sahary – Vátých písků“, které často kolují na sítích, webech či jinde, jsou zkrátka a dobře fotografie písku pořizované v areálu pískovny. Zde se stále písek těží a z bezpečnostních důvodů je tak vstup do areálu zakázán.
  • ASFALTOVÁ CESTA LESEM NENÍ CYKLOSTEZKA – vjezd vozidel je na cestu zakázán, respektive je umožněn pouze na povolení (příjezd k rekreačnímu středisku). Právě proto si cyklisté tuto cestu oblíbili, ale nějaké to auto či lesní techniku pravděpodobně potkáte.
  • MYSLETE NA SVOJI POHODU – na cestu si s sebou vezměte dostatek pití, svačinku a v létě nezapomeňte na pokrývku hlavy i opalovací krém. Nejbližší možnost občerstvení je v Bzenci-Přívoze.

Proč si do oblasti udělat výlet?

Protože Váté písky se staly domovem vzácných druhů rostlin a živočichů přizpůsobených extrémním podmínkám – nedostatku vody, velkým teplotním rozdílům a půdě chudé na živiny. Významný je výskyt pavouka stepníka rudého nebo naší největší ještěrky zelené. Rostou zde unikátní pískomilná rostlinná společenstva, např. chráněný kavyl písečný – tráva, která zaujme dlouhými chlupatými „vousy“.

Protože nahlédnutí do pískovny odhalí sílu zdejšího písečného podloží a protože cesta do přírody je vždy dobrý nápad. Nespěchejte, pozorujte přírodu kolem vás – vždyť i cesta může být cíl.

Doporučená trasa

Ideálním výchozím bodem je Bechtelův památník. Zde můžete zaparkovat auto a vydat se pěšky po asfaltové cestě nejprve k červené budově závodu KM Beta. Asfaltová cesta vás následně dovede až k odbočce k rekreačnímu středisku Littner. Zde ale pokračujte rovně až do místa, kde asfaltová cesta prudce zabočuje doprava. V tomto bodě pokračujte po lesní cestě rovně a následně vlevo dolů k NPP Váté písky a dobývacímu prostoru pískovny. Cesta tam je dlouhá cca 4 km. Od pískovny je návrat k památníku možný cestou podél kolejí a poté vás modře značená trasa navede zpět k asfaltové cestě. 

Příjezd vlakem – od budovy žel. stanice Bzenec – Přívoz pokračujte podle žlutě značené trasy KČT, která vás dovede k rozcestníku U tří májů (1 km). Zde můžete pokračovat po žlutě značené trase, která vás dovede až k asfaltové cestě, po které pokračujte dál vlevo.  Cesta tam je dlouhá necelé 4 km.

Bzenec